ISH-introductie: marktleidend stil: verse lucht voor scholen

De oplossing voor benauwde klaslokalen

Lingen (Ems), 10 maart 2011 – De oplossing voor benauwde klaslokalen komt nu van Kampmann GmbH: het decentrale ventilatieapparaat KLIMANAUT 800 ventileert met verse lucht en is marktleidend stil. Voor de eerste maal te zien op de ISH, hal 8/stand C30 en hal 11/stand B30.

In het eigen onderzoeks- & ontwikkelingscentrum van Kampmann GmbH kon de KLIMANAUT 800 overweg met vier ontwikkelingsspecificaties:

1. Een beproefde klimaatbeheersing met verse lucht moet worden gemodificeerd voor schoolventilatie.
2. Het moet waarborgen dat de verse lucht zo goed mogelijk doordringt in een klaslokaal.
3. Het moet worden gekenmerkt doordat het akoestisch stil en marktleidend is.
4. Ook ongeoefenden moeten het eenvoudig kunnen bedienen.

1. Apparaat met verse lucht voor klaslokalen

Bij het ontwikkelen van een ventilatieapparaat voor scholen viel Kampmann GmbH terug op de beproefde verse-lucht-technologie van de KLIMANAUT-productserie. Het stemt gecontroleerde ventilatie en ontluchting af op toevoer van verse lucht, of stemt als alternatief koeling af op natuurlijke verdampingskoeling en zeer efficiënte warmteterugwinning.

Compact and versatile in its use

Talrijke studies van verschillende instituten leverden voor klaslokalen een vereist luchtvolume van 600 tot 800 m³/h op. De modificatie van de apparaten begon daarom met een aanpassing van het maximale capaciteitsvolume naar 800 m³/h. Vervolgens werden externe accessoires (aanzuig- en afzuigroosters, enz.) functioneel in het apparaat geïntegreerd. Omdat de KLIMANAUT 800 compleet decentraal werkt, zijn er voor inbedrijfstelling slechts de volgende voorwaarden: twee luchtkanalen door de muur van het gebouw voor de verse lucht en de uitlaatlucht, een aansluiting op publiek water en een afvoer voor condensaatwater, bovendien een stroomaansluiting. Als compacte kastunit is hij daardoor variabel toepasbaar, ook achteraf, in het klaslokaal.

2. Indringing van verse lucht door de gehele ruimte

Door de zoals bekend efficiënte verdringingsventilatie zijn zuurstofgebrek en reukoverlast verleden tijd. Een laag verse lucht vult hierbij in de vorm van verdringingslucht het gehele oppervlak van de klasvloer. Door de natuurlijke thermische opwaartse druk stijgt zij verticaal omhoog naar alle personen en warme objecten. Op deze wijze worden schadelijke stoffen behoedzaam afgevoerd en mensen prima voorzien van verse lucht. Er zijn geen kanalen voor luchtverdeling in het klaslokaal nodig.

Bijzonder behaaglijke uitblaastemperatuur

Een andere technische finesse schept een bijzonder behaaglijke uitblaastemperatuur: zij wordt afhankelijk van de kamertemperatuur vastgesteld en is vooraf regelingstechnisch bepaald: de met secundaire lucht gemengde toevoerlucht verlaat het apparaat licht getempereerd en heeft sensorisch een nog aangenamere werking. Tochtverschijnselen worden effectief voorkomen.

3. Uiterst geluidsarme

akoestiekIn het eigen onderzoeks- & ontwikkelingscentrum was de fase in het geluidmetingslaboratorium bijzonder belangrijk. Er voerden twee wegen naar een akoestiek die stil en marktleidend is: een qua geluid geoptimaliseerde behuizing van het apparaat en een geluiddempende constructie binnenin het apparaat. Op deze wijze werd een marktleidende waarde bereikt: de uiterst stille 30 dB(A) bij een luchtvolumestroom van 600 m³/h (32 dB(A) bij 800 m³/h) vanaf een afstand van slechts één meter is op de eerste rij al nauwelijks meer waarneembaar.

4. Eenvoudige bediening

Tijdprogramma´s reageren automatisch op het gebruik van het lokaal. Mocht het lokaal tegen de planning in toch bezet zijn, gebeurt het volgende: één druk op een toets is voldoende om het apparaat te laten lopen. Een regeling via volledig geautomatiseerde geleidingstechnieken in gebouwen is eveneens mogelijk, bijvoorbeeld als in een school in elk klaslokaal een KLIMANAUT-unit zorgt voor verse lucht. Conciërges of externe dienstverleners voor het gebouw kunnen hen comfortabel regelen via één enkel regelsysteem, ook via het Internet.

Slotsom

Via het schoolventilatieapparaat KLIMANAUT 800 profiteren leerlingen en lerare(sse)n van constante verse lucht zonder de nadelen van een raamventilatie. Nauwelijks hoorbaar, eenvoudig te bedienen en met minimale constructiekosten: hier biedt een op de toekomst gerichte beproefde technologie zich in een compact gewaad en met groot nut aan. Zij voldoet in elk opzicht aan de desbetreffende eisen van DIN- en VDI-richtlijnen. Dankzij de effectieve warmteterugwinning en de geïntegreerde regeling verleent zij een enorm besparingspotentieel van energie.

Machinale ventilatie praktisch onvermijdelijk

Technisch vooroplopende systemen voor verwarming, koeling, ventilatie maken Kampmann GmbH uit Lingen internationaal succesvol. In het bedrijfsjaar 2010 behaalde zij een omzet van circa 70 miljoen Euro; het exportaandeel daarvan bedroeg ca. 30 %. In Nederland is Kampmann GmbH marktleider met de KLIMANAUT-technologie voor verse lucht. Daar heeft men reeds ingezien dat een machine ventilatie van woon- en werkruimten en klaslokalen praktisch onvermijdelijk is. In Duitsland neemt dit inzicht constant toe.