Dat is Zweeds voor: Kampmann gaat naar het noorden!

De Noordse landen: een witte vlek op de Kampmann-kaart. Tot nu.

Kampmann is in heel Europa actief en zelfs in China aanwezig. Met acht vertegenwoordigingen buiten Duitsland en ongeveer 80 contractpartners is het bedrijf over het hele continent zijn klanten van dienst. Op het eerste gezicht is het daarom verbazingwekkend dat de Noordse landen min of meer een witte vlek op de kaart van het verkoopnetwerk van Kampmann waren. Een lacune die nu wordt opgevuld.

Het is niet zo dat Kampmann de Noordse landen links heeft laten liggen. In de afgelopen jaren werden zelfs regelmatig projecten in het hoge noorden succesvol afgesloten. Maar een gestructureerde, zorgvuldig opgebouwde verkoopafdeling was er tot nu toe niet. Dat wil niet zeggen dat de regio geen interessante markt is. Als je bedenkt dat de onderneming nog relatief jong is (44 jaar), is de huidige wereldwijde aanwezigheid indrukwekkend. Maar Kampmann is nog nooit overhaast te werk gegaan. Aan de stapsgewijze opbouw van een verkoopafdeling in een land gaat altijd een zorgvuldige planning vooraf. En nu zijn de Noordse landen aan de beurt. Het is echter geen geheim dat het geen toeval is dat deze regio als het ware het slotstuk van de Europese expansie vormt, want die markt is complex en de binnenlandse concurrentie is groot.

Street in Stockholm with cars and people

Korte aardrijkskundeles

Allereerst moet onderscheid worden gemaakt tussen de 'Noordse landen' en 'Scandinavië'. De term 'Scandinavië' is tamelijk vaag en dubbelzinnig. Zuiver geografisch gezien wordt hiermee het Scandinavische Schiereiland aangeduid dat Noorwegen, Zweden en Noord-Finland omvat. In het Duitse spraakgebruik worden met Scandinavië de landen Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken aangeduid. Sommigen voegen hier ook nog IJsland aan toe. Finland is echter cultureel gezien een buitenbeentje. Zo heeft de Finse taal een volledig andere oorsprong als die van de andere staten. Bovendien was er in de 19e eeuw een politieke beweging, het Scandinavisme, die een vereniging van Zweden, Noorwegen en Denemarken nastreefde (maar niet realiseerde). Finland deed daaraan niet mee. Daarentegen zijn de Noordse landen duidelijk gedefinieerd. Hieronder vallen Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, IJsland, Groenland, de Faeröer en de in hoge mate autonome eilandengroep Ålandseilanden voor de Finse kust.

Wat alle landen gemeen hebben: geweldige landschappen en een hoog sociaal en economisch ontwikkelingsniveau. Zo voert Noorwegen sinds 2001, met een korte onderbreking van 2007 en 2008 (toen IJsland de toppositie innam), de Human Development Index aan, die door de Verenigde Naties als welvaartsindicator wordt gebruikt voor alle landen ter wereld. Een mooi contrast is het gevolg: aan de ene kant de indrukwekkende natuur, weidsheid, eenzaamheid en stilte – en in de bewoonde gebieden een bijna perfecte infrastructuur met vooruitstrevende techniek en wereldwijd actieve ondernemingen. In tegenstelling tot ons, Duitsers, waarbij de aan ons toegedichte deugden vlijt, punctualiteit en zin voor orde soms tot verbetenheid en stijfheid leiden, behalen onze Noordse buren hun succes ontspannen en altijd vriendelijk. Dat geldt net zo zeer voor de economie als voor de vrije tijd, bijvoorbeeld bij het sporten. Ook hier wordt hard gewerkt – maar wordt plezier maken niet vergeten.

De deur naar de markt openen

Bij een economisch zo sterke regio trapt ook een onderneming als Kampmann geen open deur in. In de Noordse landen wordt Duitse ingenieurskunst weliswaar gewaardeerd, maar de binnenlandse producten doen zeker niet onder. En dan is bloed vaak dikker dan water. In Finland bijvoorbeeld, worden buitenlandse producten eigenlijk alleen gebruikt als er geen geschikt binnenlands product is. Het zou toch al fout zijn om de markten van de Noordse landen over één kam te scheren. Niet alleen economisch maar ook juridisch zijn er vanzelfsprekend grote verschillen waarmee rekening gehouden moet worden bij de intrede op de markt. Kampmann heeft voor dit doel een uitgebreid marktonderzoek gedaan. Hierbij konden we onder meer bouwen op de ervaringen van de betreffende handelskamers voor buitenlandse handel en de handelspartners die al langer voor Kampmann actief zijn in de Noordse landen.

Red houses in a street in Scandinavia

Zoals van progressieve naties verwacht kan worden, speelt energie-efficiëntie een grote rol, temeer omdat de winters in de Noordse landen langer en kouder zijn en de energiekosten dienovereenkomstig hoger. Voor Kampmann een essentieel voordeel, want veel producten van de onderneming uit Lingen blinken uit door maximale efficiëntie. Desondanks is de Noordse markt voor Kampmann in eerste instantie een leerproces: Toepassingen en toepassingsgebieden van systemen voor verwarming, klimaatregeling en ventilatie kunnen niet 1 op 1 van Duitsland worden overgenomen in een ander land. Ook moet je eerst naam maken als oplossingsgerichte fabrikant. Met deze stap-voor-staptactiek probeert Kampmann weloverwogen eerst voet aan de grond te krijgen in de twee grootste regionale markten: Denemarken en Zweden, en hier in het bijzonder de metropool Stockholm. Taalversies van de Kampmann-website inclusief shop zijn ondersteunende maatregelen bij het streven om binnen afzienbare tijd ter plaatse vertegenwoordigd te zijn. Kampmann gaat naar het noorden – om te blijven.

Exterior view of the Swedbank in Stockholm

Kampmann boekt bij zijn expansie naar het noorden al de eerste successen. Zo is de nieuwbouw van de hoofdvestiging van de Swedbank in Sundbyberg bij Stockholm uitgerust met 731 Katherm NK-apparaten. De convectorputverwarmingen werken voor de tot op de grond doorlopende vensters en creëren zo de transparantie, die het Deense architectenbureau 3XN voor het sieraad met een bruto-oppervlak van 45.000 m² in gedachten had. Katherm NK-apparaten verwarmen met natuurlijke convectie en blinken uit door korte opwarmtijden en een goede regelbaarheid.

Pictures by Markus Monecke/Studio M.