Met flexibiliteit en fingerspitzengefühl

Als een bedrijf ten opzichte van zijn medewerkers verantwoord wil handelen, moet het niet alleen hun welzijn en hun gezondheid, maar ook perfecte werkprocessen en de daarvoor benodigde infrastructuur waarborgen. In een crisissituatie zoals de coronapandemie wordt deze eis een uitdaging. Hoe is Kampmann deze uitdaging aangegaan? Proactief, digitaal. En intuïtief.

Het was eerst abstract, kwam daarna als gevolg van de toenemende aandacht door de media steeds dichterbij en was uiteindelijk ook bij ons een feit: het coronavirus. De maatregelen die de regering in maart 2020 nam, raakten alle sectoren van het maatschappelijke leven en daarmee ook de werkomgeving. „De lockdown raakte ons relatief onverwacht”, beschrijft personeelsleider Markus Overberg het moment. „We hebben eerst nagedacht over hoe we met de situatie omgaan en daarna spoedig de meest geschikte maatregelen genomen – ons doel was altijd onze medewerkers niet aan concrete risico's bloot te stellen.

Mondkapjes en een begroeting met de elleboog: het nieuwe normaal? Onze werkomgeving past zich aan.

Vanaf het begin bestaan die aanpassingen uit het aanhouden van de minimumafstand en later ook uit het dragen van een mondkapje. Bovendien kregen talloze medewerkers de mogelijkheid om vanuit huis te werken. „Op het hoogtepunt maakten 115 medewerkers van die mogelijkheid gebruik en creëerden een werkplek buiten het bedrijf”, weet Overberg te vertellen. Het was daarbij van voordeel dat veel medewerkers die op hun werk computers gebruiken, reeds voor de coronacrisis in staat waren op andere locaties te werken. Bovendien vereenvoudigde de proactieve digitaliseringsstrategie van Kampmann de perfecte samenwerking ook op afstand. Door de overstap naar Office 365 in augustus 2019 waren de meeste medewerkers al bekend met functies zoals videobellen via Microsoft Teams.

De grootste hindernis bij het gebruik van digitale oplossingen was echter de hardware: De vraag naar een technische basisuitrusting met notebooks en Bluetooth-hoofdtelefoons lag ver boven het aanbod aan beschikbare apparaten.

Ook het compenseren van ontbrekend interpersoonlijk contact vraagt om oplettendheid door het bedrijf, zowel nu als in de toekomst. „Door corona is mobiel werken bij Kampmann ongetwijfeld belangrijker geworden – het wordt nu op meer afdelingen intern en extern geaccepteerd”, aldus Overberg. Het doel is echter wel sociale isolatie en vervreemding van bedrijfsprocessen te voorkomen. „Daarom komen de medewerkers die op een mobiele werkplek werken, ten minste eens per week op kantoor.”

Momenteel worden de ervaringen en verwachtingen van medewerkers met betrekking tot mobiel werken geanalyseerd, worden de processen daarop aangepast en wordt niet voor blinde acties gekozen. In elk geval staat vast: Een mobiel kantoor kan geen alomvattende oplossing zijn. Ook omdat het personeel van Kampmann als klassiek industrieel bedrijf niet alleen op kantoor, maar ook achter de werkbank, op installaties en machines en bij de klant ter plaatse werkzaam is. Deze verschillende beroepsmatige constellaties beïnvloeden in hoeverre Mobile Office zinvol is. En ze vereisen diverse regelingen.

De catalogus met coronamaatregelen is dus complex en moet bovendien regelmatig aan de actuele ontwikkelingen worden aangepast. Toch blijft de bedrijfsleiding ondanks deze permanente uitdaging gelaten: „Onze omgang met de coronacrisis weerspiegelt onze claim: Bij Kampmann pakken we dingen graag proactief en weloverwogen aan. Zo gaan we niet alleen uitdagingen als de coronacrisis aan, maar ook in algemene zin veranderingen op de werkvloer en binnen onze branche”, licht managing director Hendrik Kampmann toe. „Bovendien zijn we een familiebedrijf en zien we onszelf ook zo – het welzijn van onze medewerkers is voor ons van wezenlijk belang. Ze moeten merken dat we onze verantwoordelijkheid nemen en waarnemen.

Bij Kampmann kunnen alle medewerkers inmiddels goed met de bijzondere situatie leven. Afstand, mondkapjes en steeds meer gedigitaliseerde werkprocessen zijn bij een normale werkdag gaan horen. Overberg is tevreden: „De coronacrisis heeft ons laten zien dat we in staat zijn om met flexibiliteit en fingerspitzengefühl de juiste maatregelen te nemen. Zelfs bij onvoorspelbare gebeurtenissen.”